schrijfJes

Achtergrondverhaal fraude in de schaaksport

Doelgroep: Lezers van het Algemeen Dagblad
Medium: Krant
Bladpijler/rubriek: AD Sportwereld
Genre: Achtergrondverhaal

Eind december werd een verhaal verzonnen van vals spel tijdens een toernooi in Groningen. Dit zou met een 3D-bril zijn gedaan. Het was satirisch bedoeld, maar er barstte online wel een discussie los. Nu de technologische ontwikkelingen zo ontzettend snel gaan, is het makkelijker geworden om vals te spelen. Wat betekent dit voor de toekomst van de schaaksport?

Ik had dit onderwerp al langer in mijn hoofd. Na een recent voorval in december wilde ik die situatie als aanleiding voor mijn verhaal gebruiken. Maar nu mijn eindassessment is uitgesteld naar maart, vond ik september niet meer zo actueel. Wel zag ik eind december het verhaal van die 3D-bril voorbij komen. Dat vond ik zo opmerkelijk. Daarom heb ik dat als invalshoek gekozen.

Het was erg leuk om dit verhaal te maken. Iedereen wilde er ook aan meewerken, behalve de Nederlandse jongen die twee jaar geleden op vals spel werd betrapt. Hij had er geen behoefte aan om erover te praten. Dat heb ik er ook bij gezet omdat ik wil laten zien dat ik er wel aan gedacht heb.

Ook had ik in het begin moeite om de FIDE te bereiken. Gelukkig wist iemand van de Nederlandse bond mij te helpen om aan de juiste contactpersoon te komen.

Mijn verhaal is wat langer dan een gemiddeld verhaal voor het AD van twee pagina’s, wat ongeveer 1400 woorden is. Ik heb er daarom voor gekozen om het als samengestelde productie aan te bieden. Indien de krant dat wil, kan ik mijn verhaal inkorten. Maar wie weet vindt ze het wel goed genoeg om er drie pagina’s aan te wijden. 🙂

 

 

 

 

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

