schrijfJes

Competenties tonen in samenhang

Om af te kunnen studeren moet ik aan alle competenties hebben voldaan. Ik probeer hier uit te leggen waarom ik denk dat ik daaraan voldaan heb.

Kernkwaliteit: competenties tonen in samenhang
Aan het eind van je opleiding laat je zien dat je een complete journalist bent die alle aspecten van het vak beheerst en met elkaar in verband kan brengen. Niet langer staan afzonderlijke journalistieke competenties centraal, maar jouw functioneren als competente journalist. De complexiteit van een gekozen onderwerp kan bijvoorbeeld consequenties hebben gehad voor de hoeveelheid en de aard van de informatie die je moest verzamelen, wat op zijn beurt weer gevolgen had voor de planning en de organisatie van je werk. Die complexiteit kan daarnaast een specifieke genrekeuze met zich mee hebben gebracht of kan er toe hebben geleid dat je een heel bewuste keuze moest maken ten aanzien van invalshoeken. Je bent in staat je journalistieke werk toe te lichten en te verantwoorden op een manier waarbij deze verschillende aspecten op elkaar worden betrokken.

Ik denk dat ik deze met het achtergrondverhaal en met mijn website aan heb kunnen tonen.
De animaties namen veel tijd in beslag in combinatie met de geschreven stukken. Ik moest er telkens veel research voor doen om ervoor te zorgen dat de feiten klopten. Daarnaast moest ik wat betreft het interview een bewuste keuze maken qua invalshoek. Ik had een goed idee maar uiteindelijk niet de goede persoon. Dat ging even mis. Toch heb ik me daarna weer goed herpakt door met een origineel idee te komen dat goed aansloot bij de ervaringen van mijn interviewkandidaat. Ik denk dat ook ik nu beter toe kan lichten waarom ik bepaalde keuzes heb gemaakt.

Het is trouwens nog zo dat ik met mijn achtergrondverhaal heb laten zien dat ik verbanden kan leggen.
Ik heb niet iets gebruikt wat in het nieuws heeft gestaan. Nee, ik heb mijn eigen nieuws gevonden. Ik zag nieuwswaarde in de felle reacties die er kwamen op een satirische grap. Daar zag ik duidelijk een verband en ik ben er best trots op.

 

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

