schrijfJes

Diepgang en complexiteit

Kernkwaliteit: diepgang en complexiteit
Als startbekwaam journalist moet je ook inhoudelijk veeleisende producten aan kunnen. Een onderwerp kan meer body krijgen door het te verbreden of  te verdiepen. Soms zijn meerdere invalshoeken nodig om de kernvraag van een product te beantwoorden. Hiermee hangt samen dat voor het vervaardigen van het product veel inhoudelijk diverse bronnen gebruikt moeten worden en er veel voorkennis op verschillende terreinen vereist is (breedtecomplexiteit). Daarnaast kan je een onderwerp verder uitdiepen door diepere betekenislagen aan te boren. Dit vereist een vermogen om abstract te denken (dieptecomplexiteit).

Ik heb daar een stukje van laten zien op mijn website, al denk ik dat ik daar nog wel wat meer verdieping in aan kan brengen, zoals ik eerder al aangaf. Ik heb wel met mijn achtergrondverhaal laten blijken dat ik aan alle belangrijke bronnen heb gebracht. Daarnaast heb ik het uitgediept met allerlei spraakmakende voorbeelden. Ik heb de ernst van de situatie aan de kaak gesteld. Volgens mij bevat mijn verhaal alle benodigde ingrediënten.

In het interview heb ik ook een kader over de ziekte toegevoegd en daar veel achtergrondinformatie over uitgezocht.

 

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

