schrijfJes

Reflecterend vermogen

Kernkwaliteit: reflecterend vermogen
Kenmerkend voor een op hbo-niveau functionerend journalist is, dat hij niet enkel vakbekwaam is, maar ook nadenkt over de manier waarop hij zijn beroep uitoefent. Hij is zich bewust van de keuzes die hij voortdurend weer moet maken en kan die keuzes ook achteraf goed onderbouwen. Dat vereist dat je een visie hebt op het vak van journalist, op de verantwoordelijkheden die je hebt tegenover je werkgever, je publiek of misschien zelfs tegenover de samenleving als geheel. In je portfolio en in je assesmentgesprek laat je zien dat je een reflective practitioner bent, iemand die zijn vak zelfbewust uitoefent en die zich ook rekenschap geeft van de rol die hij als journalist in de maatschappij inneemt.

Ik heb geprobeerd een visie op het vak te ontwikkelen met behulp van mijn reflectieverslag.
Daar heb ik relevante bronnen voor benaderd die ook echt iets zinnigs te zeggen hadden. Het heeft me erg geholpen om een persoonlijke visie over de toegevoegde waarde van animaties in de journalistiek te geven. Ik heb daarnaast goed nagedacht over wie ik zelf ben en wat ik in de toekomst wil.
Het doel is om meer met creatieve concepten te gaan doen. Misschien met Het Nieuwshuis, maar dat kan ook een andere vorm worden. Ik heb in ieder geval gemerkt dat ik echt iets toe zou kunnen voegen wanneer ik mezelf daar verder in ontwikkel. Mijn site is nu nog een soort ‘oefenspeeltuin’, zoals een docent dat zo mooi verwoorde. En dat mag. 🙂 Oefening baart immers echt kunst… Daar ben ik van overtuigd.

 

Enkel berichtnavigatie

Geef een reactie

